Przejdź do treści
Strona główna » Jak napisać dobry biznesplan krok po kroku?

Jak napisać dobry biznesplan krok po kroku?

  • Biznes

Kiedy w twojej głowie pojawi się ciekawy pomysł na otworzenie własnego interesu, kolejnym krokiem, powinno być stworzenie dobrego biznesplanu. Co powinien on zawierać i jaki jest jego cel? Postarajmy się krótko omówić te zagadnienia. 

Czym jest biznesplan i kiedy warto go napisać?

Biznesplan przydaje się każdemu przedsiębiorcy zarówno do rozpoczęcia działalności, jak i do jej zaniechania. Być może po wnikliwej analizie szans na powodzenie, okaże się, że nie mamy ich zbyt wiele. 

Analizę taką możemy przygotować wyłącznie dla własnej świadomości i potrzeb, ale czasem jest ona wręcz niezbędna do rozpoczęcia biznesu. Jest tak w sytuacji, gdy staramy się o dofinansowanie swojego przedsięwzięcia z urzędu gminy, urzędu pracy lub banku

W każdym razie warto podejść to stworzenia biznesplanu poważnie. Pozwoli nam on realnie ocenić koszty otworzenia biznesu i oszacować przychody. Bez tego nawet najlepszy pomysł może skończyć się porażką.

jak-stworzyc-biznesplan

Od czego zacząć tworzenie biznesplanu?

Niezależnie od tego, czego właśnie chcemy się podjąć, najtrudniejszy bywa początek. Jakie zatem powinny być nasze pierwsze kroki w tworzeniu dobrego biznesplanu?

  1. Przelej na papier (bądź ekran monitora) swoje cele i umiejętności. Rozpisz dokładnie, czym chcesz się zajmować, jaki sektor rynku obejmują twoje usługi lub produkty, na jakim obszarze będziesz działać, do jakiego rodzaju klientów chcesz trafić i ile chciałbyś zarobić w pierwszych oraz miesiącach;
  2. Dodaj do tego wartości, które możesz zaoferować klientom, a których nie ma jeszcze na rynku. Ustal konkretne, możliwe do zrealizowania cele, np. obsługa x klientów w ciągu miesiąca.
  3. Skonsultuj swój pomysł z innymi. Spisz ich odpowiedzi i dopytaj, co sądzą o ofercie i jakie mają co do niej uwagi merytoryczne.

Taka robocza wersja pomoże ci w pisaniu „prawdziwego” biznesplanu. Kiedy wejdziesz już w szczegóły, łatwo stracić z oczu główne założenia swojego interesu. Szybkie zerknięcie na wypisane priorytety pomoże ci stworzyć spójny konspekt, który chętnie przedstawisz urzędnikom. 

Co powinien zawierać dobry biznesplan?

Przejdźmy teraz do najważniejszej części, czyli tego, co musi zawierać dobry biznesplan. Żeby ułatwić sprawę, podzieliliśmy pracę nad nim na kilka kroków.

Po pierwsze, dokładnie zaplanuj, co chcesz sprzedawać. Postaraj się rzetelnie odpowiedzieć na pytania: Jakie są szanse rynkowe oferowanych przez ciebie produktów? Co da ci przewagę nad konkurencją? Jak dotrzesz do swoich klientów – przez radio, telewizję, Internet, media społecznościowe, a może ulotki?

Po drugie, stwórz profil osoby, która może być zainteresowana produktem lub usługą, którą proponujesz. Podaj w przybliżeniu jej wiek, status materialny i miejsce zamieszkania. Określ, czy chcesz trafić raczej do klientów indywidualnych, czy do firm. Jeżeli okaże się, że grupa potencjalnych nabywców jest bardzo zróżnicowana, podziel ją na kilka kategorii.

Po trzecie, korzystając z wcześniej zebranych informacji, oblicz, ile będziesz mógł zarobić na przedsięwzięciu w kolejnych miesiącach. Weź pod uwagę sezonowe zainteresowanie niektórymi usługami.

Po czwarte, dokładnie zbadaj, jak działają inne firmy z twojej branży. Poznaj lokalny rynek przez przeszukanie internetu, forów branżowych i portali z opiniami. Nie zapomnij wybrać się osobiście w niektóre miejsca. Postaraj się także dowiedzieć, co było przyczyną upadku tych, którzy musieli się wycofać z biznesu. Jeśli jakiś zakład cieszy się szczególną popularnością, również spróbuj się dopytać dlaczego. 

Po piąte, znajdź partnerów biznesowych. Najpierw zbadaj możliwości także w tej dziedzinie – z którym kontrahentem i dostawcą warto podjąć współpracę? Czy zamierzasz korzystać z firm kurierskich? Jeśli tak, wybierz niezawodnego partnera. Podobnymi względami kieruj się przy wyborze pośredników. Postaw na płynną komunikację i oczekuj tego od innych. 

Po szóste, starannie oblicz koszty. Ustal, ile pieniędzy potrzebujesz na uruchomienie działalności, a ile na jej prowadzenie. Wśród kosztów stałych często należy uwzględnić na przykład składki ZUS i koszty prowadzenia księgowości, a czasem także koszty wynagrodzeń dla pracowników. Każdego miesiąca należy w rachunkach uwzględnić również koszty zmienne, np. naprawę sprzętu czy koszty szkoleń. Załóż, że już od początku będziesz musiał sobie radzić z nieprzewidzianymi wydatkami i wydziel na nie specjalną pulę pieniędzy. 

Po siódme, zastanów się, skąd wziąć pieniądze na start. Czy możesz skorzystać z własnych oszczędności, czy raczej musisz liczyć na dofinansowanie z zewnątrz? Czy stać cię na pożyczkę? Odpowiedzi na te pytania, pozwolą ci dokładnie określić, na co w danej możesz sobie pozwolić.

Po ósme, upewnij się, że masz nie tylko umiejętności i chęci, ale też odpowiednie kompetencje do prowadzenia własnej firmy. Gdyby okazało się, że powinieneś się doszkolić w którejś dziedzinie, uwzględnij koszty z tym związane w biznesplanie. Czasami warto najpierw zdobyć odpowiedni certyfikat lub licencję, a dopiero później pomyśleć o otworzeniu interesu.

Po dziewiąte, przygotuj harmonogram działań. Oczywiście zdarzają się nieprzewidziane sytuacje, które mogą odsunąć wszystko w czasie. Postaraj się jednak zaplanować ostateczny termin rozpoczęcia działalności oraz punkty kontrolne, które pomogą ci się upewnić, że wszystko przebiega zgodnie z planem. Dobrą praktyką jest też rozpisanie wszystkich zadań razem z datą ich rozpoczęcia i zakończenia. 

Jakich błędów unikać?

Aby stworzyć dobry biznesplan, należy również wiedzieć, jakich pułapek unikać. Do najczęstszych bolączek początkujących przedsiębiorców, można zaliczyć:

  • nieprawidłowe obliczenia w rachunku zysków i kosztów,
  • brak logicznego uporządkowania treści biznesplanu,
  • nieuwzględnienie takich czynników, jak konieczność modyfikacji i usprawnień w firmie.

Oczywiście, jest takich potencjalnych błędów o wiele więcej. Jeśli mamy jakiekolwiek wątpliwości w trakcie pisania biznesplanu, starajmy się je na bieżąco rozwiewać, pytając o radę specjalistów.