Kiedy w twojej głowie pojawi się ciekawy pomysł na otworzenie własnego interesu, kolejnym krokiem, powinno być stworzenie dobrego biznesplanu. Co powinien on zawierać i jaki jest jego cel? Postarajmy się krótko omówić te zagadnienia. Jak napisać biznesplan, który pomoże odnieść sukces?
Spis treści
ToggleCo to jest biznesplan i kiedy warto go napisać?
Biznesplan przydaje się każdemu przedsiębiorcy zarówno do rozpoczęcia działalności, jak i do jej zaniechania. Być może po wnikliwej analizie szans na powodzenie, okaże się, że nie mamy ich zbyt wiele.
Analizę taką możemy przygotować wyłącznie dla własnej świadomości i potrzeb, ale czasem jest ona wręcz niezbędna do rozpoczęcia biznesu. Jest tak w sytuacji, gdy staramy się o dofinansowanie swojego przedsięwzięcia z urzędu gminy, urzędu pracy lub banku.
W każdym razie warto podejść to stworzenia biznesplanu poważnie. Pozwoli nam on realnie ocenić koszty otworzenia biznesu i oszacować przychody. Bez tego nawet najlepszy pomysł może skończyć się porażką.

Od czego zacząć tworzenie biznesplanu?
Niezależnie od tego, czego właśnie chcemy się podjąć, najtrudniejszy bywa początek. Jakie zatem powinny być nasze pierwsze kroki w tworzeniu dobrego biznesplanu?
- Przelej na papier (bądź ekran monitora) swoje cele i umiejętności. Rozpisz dokładnie, czym chcesz się zajmować, jaki sektor rynku obejmują twoje usługi lub produkty, na jakim obszarze będziesz działać, do jakiego rodzaju klientów chcesz trafić i ile chciałbyś zarobić w pierwszych oraz miesiącach;
- Dodaj do tego wartości, które możesz zaoferować klientom, a których nie ma jeszcze na rynku. Ustal konkretne, możliwe do zrealizowania cele, np. obsługa x klientów w ciągu miesiąca.
- Skonsultuj swój pomysł z innymi. Spisz ich odpowiedzi i dopytaj, co sądzą o ofercie i jakie mają co do niej uwagi merytoryczne.
Taka robocza wersja pomoże ci w pisaniu „prawdziwego” biznesplanu. Kiedy wejdziesz już w szczegóły, łatwo stracić z oczu główne założenia swojego interesu. Szybkie zerknięcie na wypisane priorytety pomoże ci stworzyć spójny konspekt, który chętnie przedstawisz urzędnikom.
Przeczytaj też: Czy pracodawcy cenią kompetencje miękkie? | Co to jest Revolut i czy jest bezpieczny?
Co powinien zawierać dobry biznesplan?
Przejdźmy teraz do najważniejszej części, czyli tego, co musi zawierać dobry biznesplan. Żeby ułatwić sprawę, podzieliliśmy pracę nad nim na kilka kroków.
Planuj – SWOT
Po pierwsze, dokładnie zaplanuj, co chcesz sprzedawać. Postaraj się rzetelnie odpowiedzieć na pytania: Jakie są szanse rynkowe oferowanych przez ciebie produktów? Co da ci przewagę nad konkurencją? Jak dotrzesz do swoich klientów – przez radio, telewizję, Internet, media społecznościowe, a może ulotki?
Zaprojektuj personę
Po drugie, stwórz profil osoby, która może być zainteresowana produktem lub usługą, którą proponujesz. Podaj w przybliżeniu jej wiek, status materialny i miejsce zamieszkania. Określ, czy chcesz trafić raczej do klientów indywidualnych, czy do firm. Jeżeli okaże się, że grupa potencjalnych nabywców jest bardzo zróżnicowana, podziel ją na kilka kategorii.
Rachunek zysków i strat
Po trzecie, korzystając z wcześniej zebranych informacji, oblicz, ile będziesz mógł zarobić na przedsięwzięciu w kolejnych miesiącach. Weź pod uwagę sezonowe zainteresowanie niektórymi usługami.
Analiza konkurencji
Po czwarte, dokładnie zbadaj, jak działają inne firmy z twojej branży. Poznaj lokalny rynek przez przeszukanie internetu, forów branżowych i portali z opiniami. Nie zapomnij wybrać się osobiście w niektóre miejsca. Postaraj się także dowiedzieć, co było przyczyną upadku tych, którzy musieli się wycofać z biznesu. Jeśli jakiś zakład cieszy się szczególną popularnością, również spróbuj się dopytać dlaczego.
Poszukaj partnera
Po piąte, znajdź partnerów biznesowych. Najpierw zbadaj możliwości także w tej dziedzinie – z którym kontrahentem i dostawcą warto podjąć współpracę? Czy zamierzasz korzystać z firm kurierskich? Jeśli tak, wybierz niezawodnego partnera. Podobnymi względami kieruj się przy wyborze pośredników. Postaw na płynną komunikację i oczekuj tego od innych.
Oblicz wkład finansowy na start
Po szóste, starannie oblicz koszty. Ustal, ile pieniędzy potrzebujesz na uruchomienie działalności, a ile na jej prowadzenie. Wśród kosztów stałych często należy uwzględnić na przykład składki ZUS i koszty prowadzenia księgowości, a czasem także koszty wynagrodzeń dla pracowników. Każdego miesiąca należy w rachunkach uwzględnić również koszty zmienne, np. naprawę sprzętu czy koszty szkoleń. Załóż, że już od początku będziesz musiał sobie radzić z nieprzewidzianymi wydatkami i wydziel na nie specjalną pulę pieniędzy.
Wypisz możliwe źródła finansowania
Po siódme, zastanów się, skąd wziąć pieniądze na start. Czy możesz skorzystać z własnych oszczędności, czy raczej musisz liczyć na dofinansowanie z zewnątrz? Czy stać cię na pożyczkę? Odpowiedzi na te pytania, pozwolą ci dokładnie określić, na co w danej możesz sobie pozwolić.
Oceń kompetencje
Po ósme, upewnij się, że masz nie tylko umiejętności i chęci, ale też odpowiednie kompetencje do prowadzenia własnej firmy. Gdyby okazało się, że powinieneś się doszkolić w którejś dziedzinie, uwzględnij koszty z tym związane w biznesplanie. Czasami warto najpierw zdobyć odpowiedni certyfikat lub licencję, a dopiero później pomyśleć o otworzeniu interesu.
Przygotuj harmonogram
Po dziewiąte, przygotuj harmonogram działań. Oczywiście zdarzają się nieprzewidziane sytuacje, które mogą odsunąć wszystko w czasie. Postaraj się jednak zaplanować ostateczny termin rozpoczęcia działalności oraz punkty kontrolne, które pomogą ci się upewnić, że wszystko przebiega zgodnie z planem. Dobrą praktyką jest też rozpisanie wszystkich zadań razem z datą ich rozpoczęcia i zakończenia.
Jakich błędów unikać?
Aby stworzyć dobry biznesplan, należy również wiedzieć, jakich pułapek unikać. Do najczęstszych bolączek początkujących przedsiębiorców, można zaliczyć:
- nieprawidłowe obliczenia w rachunku zysków i kosztów,
- brak logicznego uporządkowania treści biznesplanu,
- nieuwzględnienie takich czynników, jak konieczność modyfikacji i usprawnień w firmie.
Oczywiście, jest takich potencjalnych błędów o wiele więcej. Jeśli mamy jakiekolwiek wątpliwości w trakcie pisania biznesplanu, starajmy się je na bieżąco rozwiewać, pytając o radę specjalistów.
W tej kategorii
Co to jest benchmarking i jak go wykorzystać, aby stworzyć najlepszą firmę w branży?
W świecie biznesu, gdzie konkurencja staje się coraz bardziej zacięta, przedsiębiorcy poszukują skutecznych narzędzi do poprawy efektywności swoich firm. Jednym...
Dywidenda – definicja, rodzaje, formy wypłaty
Dywidenda stanowi fundamentalny element w sferze inwestycji, wywierając znaczący wpływ na strategie portfeli oraz decyzje inwestorów na rynku finansowym. Jest...
10 cech dobrego (naprawdę dobrego!) maklera
Wybór odpowiedniego maklera to kluczowy krok dla każdego inwestora, który pragnie osiągnąć sukces na rynku finansowym. Dobre wsparcie i profesjonalne...
Mały ZUS plus. Ile wynosi i kto może skorzystać?
Mały ZUS Plus 2023 to niezwykle interesująca kwestia między innymi dla tych, którzy w tym roku zakładają działalność gospodarczą. Na...
Zaliczka a zadatek – co wybrać, żeby się opłacało?
Czasami, aby zarezerwować jakiś produkt lub nieruchomość, musimy najpierw zapłacić zaliczkę bądź zadatek. Jakie są między nimi różnice? Czy któreś...
Syndyk a komornik: czym się różnią?
Praca syndyka i komornika jest dla wielu osób tajemnicza. Jeśli zastanawiamy się, jakie są ich uprawnienia oraz co różni te...