Sytuacja na rynku pracy sprzyja pracownikom. Dlatego firmy starają się zatrzymać przy sobie tych najlepszych lub pozyskiwać nowych, np. z pomocą benefitów pracowniczych. Dlaczego taka inwestycja może opłacić się przedsiębiorcom? 

Benefity pracownicze – co to właściwie jest?

Ta ładnie brzmiąca nazwa oznacza po prostu dodatkowe świadczenia, które pracodawca zapewnia w miejscu pracy. Praktyka ta stosowana jest na szeroką skalę. Jak się szacuje, aż ¾ pracowników w Polsce korzysta z różnego rodzaju dodatków. Na takim układzie korzystają obie strony – przedsiębiorca jest w stanie przyciągnąć i zatrzymać u siebie pracownika, a jego podwładny czuje się bardziej związany z firmą, która dba o jego potrzeby. 

Co pracodawca może zaoferować pracownikowi?

Żeby lepiej zrozumieć temat, przedstawmy sobie kilka przykładów. Jakie są najczęściej oferowane benefity pracownicze? Zalicza się do nich:

  • karnet na siłownię lub do klubu sportowego,
  • pakiet medyczny,
  • dofinansowanie lub opłacenie kursów językowych bądź zawodowych,
  • bon na zakupy,
  • dofinansowanie wczasów,
  • ubezpieczenie grupowe,
  • prezenty świąteczne,
  • specjalne paczki świąteczne dla dzieci.

Właściwie powyższe dodatki uznaje się już za oczywiste w wielu firmach. Jeśli pracodawca chce się czymś wyróżnić lub musi poszukać niskobudżetowych benefitów, ich propozycje zamieściliśmy na końcu tego artykułu. Teraz zajmijmy się tym, dlaczego w ogóle warto tak inwestować.

benefity pracownicze

Jakie efekty przynoszą benefity pracownicze?

  1. Benefity zwiększają motywację pracowników

Dlaczego, skoro są przyznawane bez względu na zaangażowanie i wydajność członków zespołu? Wydawać by się to mogło z pozoru nielogiczne, ale z psychologicznego punktu widzenia ma swoje uzasadnienie. Jeśli pracownik dostaje już na początku swojej pracy prezenty, czuje swego rodzaju wdzięczność i to motywuje go do zwiększenia wysiłku. Z kolei poczucie, że za każdy błąd może go ominąć jakiś dodatek, wpływa na każdego z nas negatywnie. 

  1. Benefity przywiązują do firmy

Darmowe posiłki w pracy czy opieka medyczna, na którą w normalnych warunkach pracownicy nie mogliby sobie pozwolić, potrafią wzbudzić w zatrudnionych lojalność wobec pracodawcy. Nawet jeśli jakieś aspekty pracy się im nie podobają, najprawdopodobniej nie będą się rozglądać za nowym stanowiskiem. Mają zwyczajnie za dużo do stracenia w kwestii komfortu i bezpieczeństwa, które daje im obecna firma.

  1. Dobrze dobrane świadczenia dodatkowe ułatwiają pogodzenie pracy zawodowej z życiem osobistym

Benefity pracownicze mają poprawić wydajność pracowników w miejscu pracy i ułatwić relaks po niej. Taki work-life balance działa na korzyść całego przedsiębiorstwa. Zdrowi i zadowoleni ludzie dadzą z siebie o wiele więcej niż przepracowani. Badania z kolei dowodzą, że brak możliwości zrównoważonego połączenia pracy z życiem osobistym powoduje zaburzenia psychicznie oraz zwiększa podatność na inne choroby. 

  1. Benefity umożliwiają rozwój

Coraz częściej mówi się, że otrzymywane dodatki powinny wspierać pracownika w jego rozwoju zawodowym. Poczucie celu wykonywanej pracy i możliwość zdobywania nowych umiejętności wpływa na satysfakcję z wykonywanych zajęć. Właściwie taki rozwój liczy się dziś nawet bardziej niż np. dopłata do aktywności sportowej.

  1. Pozytywny wizerunek firmy

Ostatni punkt jest wypadkową wszystkich poprzednich. Dobrze przeszkoleni i korzystający z innych benefitów pracownicy to właściwie najlepsza reklama każdego przedsiębiorstwa. Łatwiej nie tylko o nowych, zaangażowanych członków kadry, ale też o przyciągnięcie inwestorów i specjalistów. Jeśli pracodawca traktuje swój biznes w ten sposób, można mu wróżyć sukcesy na wielu innych polach. 

Pomysł na benefity pracownicze w zależności od budżetu

Wiedząc już, jak ważne jest wsparcie pracowników, zastanówmy się, co ciekawego mogą zaproponować zespołowi firmy z mniejszym i większym budżetem. 

Przy niskim budżecie warto przygotować:

  • zdrowe przekąski,
  • siatkówkę lub inny sport zespołowy raz w tygodniu,
  • elastyczny czas pracy dla rodziców małych dzieci, w tym praca zdalna w losowych przypadkach,
  • dodatkowe dni wolne,
  • „pet days”,
  • produkty firmy dla pracowników,
  • krótszy czas pracy lub wydłużoną przerwę obiadową,
  • kurs językowy lub szkolenie zawodowe w godzinach pracy,
  • „nap room”.

Jeśli jednak firma może pozwolić sobie na więcej, dobrze jest pomyśleć na przykład o:

  • darmowych, zdrowych posiłkach,
  • gwarancji podwyżki,
  • zajęciach sportowych i relaksacyjnych w trakcie pracy,
  • przyzakładowym przedszkolu, żłobku lub animatorach dla dzieci, które przyszły z rodzicami do pracy,
  • wspólnych wycieczkach opłacanych przez firmę.

Tych kilka propozycji daje nam wgląd, jak różnorodne mogą być benefity pracownicze. Które z nich sprawdzą się w naszym przedsiębiorstwie? Najlepiej nie zakładać tego z góry. Możemy przeprowadzić wywiad z pracownikami i sprawdzić, czego naprawdę potrzebują w danej chwili. Dobrą opcją jest również możliwość wyboru benefitów w zależności od aktualnej sytuacji członków zespołu.

kompetencje miekkie Previous post Kompetencje miękkie, czyli to, co pracodawcy cenią najbardziej
na-czym-polega-leasing Next post Co to jest leasing i jak działa? Jakie mamy dostępne formy leasingu?