Przejdź do treści
Strona główna » Kompetencje miękkie, czyli to, co pracodawcy cenią najbardziej

Kompetencje miękkie, czyli to, co pracodawcy cenią najbardziej

  • Rozwój

O kompetencjach miękkich słyszymy coraz częściej w kontekście efektywnej pracy w zespole i wydajności poszczególnych pracowników. Nic dziwnego, że już na etapie rekrutacji pracodawca stara się upewnić, czy zatrudni osobę, która takie umiejętności posiada. Przeanalizujmy, dlaczego warto nad nimi pracować!

Kompetencje miękkie – definicja i przykłady

Ten rodzaj umiejętności, które – w przeciwieństwie do twardych kompetencji – dużo trudniej zdefiniować i zaprezentować. Jednak ogólnie rzecz ujmując, kompetencje miękkie można określić jako zbiór umiejętności, jakich nabywamy w trakcie edukacji, a uzupełniamy swoimi cechami psychofizycznymi i osobowościowymi. Najłatwiej jednak je przedstawić na przykładach. Zalicza się do nich między innymi:

  • Asertywność, czyli umiejętność mówienia „nie” w taki sposób, aby nikt nie poczuł się dotknięty naszą odmową;
  • Komunikatywność. Znaczenie ma tu zarówno łatwość w nawiązywaniu nowych kontaktów, jak i podtrzymywanie takich przyjaznych relacji z innymi. Cecha ta pomaga nam również uzyskiwać precyzyjne informacje i rozwiązywać nieporozumienia;
  • Wysoka kultura osobista. Co to takiego? To nic innego jak nasze maniery, a także wygląd zewnętrzny, które pozwalają nam z opanowaniem i szacunkiem zachować się w każdej sytuacji;
  • Odporność na stres, a więc coś, co przydaje się w życiu zawodowym i prywatnym. Dzięki wypracowanym mechanizmom nawet w trudnej sytuacji, potrafimy zachować się odważnie, pozostać skoncentrowani, pewni siebie i asertywni;
  •  Umiejętność pracy w grupie. Najważniejsze w tym wypadku jest godzenie się na kompromisy, delegowanie niektórych zadań innym i wspólne zmierzanie do przyświecających nam celów;
  • Zorganizowanie przydaje się z kolei, kiedy mamy do czynienia z pracą własną. Posiadając tę cechę, potrafimy dobrze zaplanować dzień pracy i realizować powierzone nam zadania; 
  • Kreatywność, szczególnie ceniona na stanowiskach, na których musimy stworzyć coś oryginalnego, interesującego dla odbiorcy produktu;
  • Elastyczność. Tam, gdzie musimy mierzyć się z częstymi zmianami, jest wręcz niezbędna;
  • Pracowitość, cecha, bez której właściwie nie możemy się obyć na żadnym stanowisku;
  • Ambicja, chęć rozwoju. Dzięki tej kompetencji będziemy nie tylko chętni do nieustannego podnoszenia poziomu naszej wiedzy i kwalifikacji, ale też równie metodycznie podejdziemy do rozwoju osobistego. 
kompetencje miekkie

Dlaczego tak ważne są kompetencje miękkie?

Kandydatom na dane stanowisko może się wydawać, że przyszłemu pracodawcy zależy głównie na ich kompetencjach twardych, które też łatwo udowodnić certyfikatami i ukończonymi szkoleniami. Jednak warto przełamać ten schemat myślowy i podejść do sprawy z punktu widzenia przedsiębiorcy. Co przyjdzie mu z naszych osiągnięć i kwalifikacji, jeśli nie będziemy mieli chęci do pracy albo zepsujemy atmosferę w zespole?

Braki w kompetencjach miękkich będą w negatywny sposób rzutować na wszystko, co robimy, a nawet mogą obniżyć wydajność reszty współpracowników. Jasnym jest więc, że bez odpowiednio rozwiniętych kompetencji miękkich, nie dostaniemy wymarzonej pracy. 

Jak się zaprezentować?

Zdarza się jednak, że wielu kandydatów posiadających szeroką gamę kompetencji miękkich, nie jest pewna, jak mogłaby je zaprezentować. Co radzą specjaliści?

Oczywiście warto zaznaczyć swoje umiejętności w CV. Żeby jednak nie stały się pustym hasłem dla pracodawcy, dobrze przygotujmy się do rozmowy kwalifikacyjnej. Zapewne będziemy mieć podczas niej możliwość opowiedzenia konkretnych sytuacji z naszego życia, w których wykorzystaliśmy swoje kompetencje. Nie muszą być to przykłady związane z naszą profesją, równie dobrze sprawdzą się te, które zdarzyły się w trakcie nauki lub w życiu osobistym. 

Dla pewności przygotujmy sobie kilka scenariuszy. Rekruterzy lubią bowiem zaskakiwać podchwytliwymi pytaniami. 

Jak rozwijać kompetencje miękkie?

Być może podczas lektury tego artykułu uświadomiliśmy sobie, że mamy pewne braki, które warto by było uzupełnić przed następną pracą. W takiej sytuacji nie można się poddawać, tylko zakasać rękawy i wziąć się do roboty!
Najlepszym sposobem jest wykorzystanie zdobytej wiedzy w praktyce  – w kontaktach z rodziną i znajomymi. Jeśli jednak nie wiemy jak się do tego zabrać, dobrze jest skorzystać z coraz łatwiej dostępnych szkoleń i treningów asertywności, kreatywności czy lepszego zarządzania czasem. Zazwyczaj trenerzy zachęcają do odgrywania scenek, nagrywania ich i wyciągania z nich wniosków. Właściwą postawę czy zachowanie musimy następnie utrwalić w codziennych sytuacjach.